Úvod » ROK VÝROBY 1980-1989 » 1983 - ŠKODA 105L
Po vozech Škoda 1000/1100 MB (1964-1969) a 100/110 (1969-1977) zahájila Škodovka v roce 1976 výrobu poslední řady vozů s motorem vzadu, typů 105 a 120. Vozy dostaly novou karosérii, v motoru byl nový klikový hřídel s delším zdvihem, takže se zvětšil jeho objem. Byly zavedeny nové dvoustupňové karburátory Jikov, chladič se přestěhoval do přídě, palivová nádrž byla přemístěna do bezpečnějšího místa pod zadní sedadla. První vozy měly čtrnáctipalcová kola, v roce 1979 se přešlo na menší třináctipalcové ráfky a širší pneumatiky, čímž byl nepatrně zvětšen rozchod kol.
Zásadní modernizací vozy Škoda 105/120 prošly v roce 1983, kdy byly rozšířeny obě nápravy, upravena karosérie, vůz dostal plastové nárazníky, faceliftem prošla maska, přední i zadní světlomety a vůz prošel dalšími úpravami. Původní vozy dostaly lidovou přeznívku "užovka", nové modely byly označovány jako "model M". Emko mělo lepší jízdní vlastnosti, zlepšila se především stabilita při průjezdu zatáčkou. Přetáčivost, typická pro vozy s motorem vzadu, zůstala, ale "zadek ustřelil" až při vyšší rychlosti. Také citlivost na boční vítr byla poměrně značná. Jedinou výhodou (proti vozům klasické koncepce nebo s předním pohonem) byly lepší trakční vlastnosti v zimě na sněhu, pokud měl vůz dobré pneumatiky. Vozy Škoda 105 se vyráběly do roku 1988, modely s větším motorem až do roku 1990.